zondag 2 februari 2014

Zeldzaam rund??


Zaterdag 25 januari 2014 tegen half vijf 's middags. Met drie medecursisten loop ik de weide van boer Janssen binnen. De weide die langs het onderwater van de molentak ligt.
Plots:
“Een ree!”
“Nog een!”
Tot onze grote verbazing sprongen drie reeën weg. Iets later gevolgd door nummer vier. De fototoestellen die wij bij ons hadden, waren te traag om de wegvluchtende reeën te snappen voordat zij de Valkenburgseweg overstaken en in het Sint Jansbos vluchtten.
Vier reeën, wie had dat verwacht?
Ik niet. Saskia, een van de medecursisten, die veel wist van dieren sporen, wees meteen sporen aan. Het weiland langs de Molental bleek vol met reeën sporen te zijn.


keuteltjes

 
Hoefafdrukken

 
Wrijf en wraat sporen....


Dit spreekt tot mij verbeelding. Zeker toen ik twee dagen later op dezelfde weide een rattenvanger van het waterschap ontmoette. Hij zei ook jager te zijn. In gedachte zag ik een confrontatie tussen jager en ree. Een bekend verschijnsel, hoewel het bij Sint Hubertus geen ree maar een hert betrof.
 
 
Een ree is subtieler en verfijnder van aard. Met twee kleine horentjes, lijkt het op de drie beeldjes die net aan de andere kant van de Geul, achter kasteel Schaloen staan.

 
Een horentje voor Maria, een horentje voor Sint Jan, zoals Johannes ook wordt genoemd, subtiel afgewerkt. Het ree houdt zijn mond. Op die plaats staat Rochus, mijn lievelingsheilige, opgesloten in een ‘kooi’.
 
Vandaag las ik in het Zondags nieuws over een mogelijke confrontatie tussen ree en rund.

“Zeldzaam rund keert terug in het Heuvelland.”

Uitgerekend in de weide van boer Janssen langs de Molentak. Zo een gehorend dier heeft iets duivels in zich. Ik gebruik het in mijn embleem, .

 
‘zeldzaam rund’ *)
 
Vind je het gek dat dit mijn fantasie prikkelt?
De voorspelling luidt: een waanzinnige (spirituele) confrontatie, magischer kan niet.



“Zo liggen de verhalen voor het oprapen.” sprak de sjamaan van de Gundestrup ketel. Die nu in het nationaal museum van Kopenhagen staat.


 
 
 
"Welkom zeldzaam rund."

*) Jos Hamelears maakte in 203 dit schilderij van mij.

 







 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten