zondag 22 februari 2015

De bijen


Na carnaval zie ik bij de molen de eerste bij van 2015. Voorzichtig strekte die zijn (of haar?) vleugels uit.
Ik heb een aantal uitgevers attent gemaakt op mijn blog.
Spannend, zullen die er iets voor voelen de blogs te bundelen tot een boek?
Een van de uitgevers stelde vragen.
Die wilde een boekvoorstel met titel, beschrijving van de inhoud, waarom de Molentak bijzonder is.

“De Molentak',
de wereld van een molenaar

Sprookjes bestaan.
In een aantal losse verhalen schept een molenaar een sprookjesachtige en sterk op de natuur geënte wereld. Zonder de relatie met de werkelijkheid te verliezen, ontvouwt zich een nieuwe dimensie die wellicht allang aanwezig was. Niet alleen in Oud-Valkenburg rondom haar watermolen maar overal….
…sprookjes houden niet van tijd en plaats.

De auteur is vrijwillig molenaar op de Schaloensmolen, antropologe en natuurgids in een van de mooiste plekjes van Nederland, het Geuldal midden in Zuid Limburg. Zij ziet het werk op de molen en tuin om de molen heen, als een combinatie van kennis, technische vaardigheden en bovenal een persoonlijk spel met indrukken en intuïties. Waarvan zij blij zegt:
"Ik mag die aan de lezer doorgeven."

Doelgroep:
Iedereen die van de natuur en van cultuur houdt en daar creatief mee aan de slag wil gaan.

Auteur spreekt regelmatig voor groepen binnen het IVN,
Is actief in het gilde van vrijwillige molenaars,
bekend in de LGBT-beweging in Nederland,
En kerkelijk actief.
Omdat de columns vanuit de eigen belevingswereld zijn geschreven, zijn die aspecten als een roze draad in het verhaal te vinden. Dit maakt het boek uniek.

Dit is het eerste boek dat met een vette knipoog, kunst, cultuur en natuur van een heel klein plekje ergens in Nederland mythologische dimensies geeft en zo verhalen en sprookjes tot leven wekt. Een inspiratiebron voor iedereen die van zijn of haar eigen omgeving en wellicht ook van zichzelf, iets bijzonders wil maken.”

Schreef ik aan Uitgeverij Angelo (http://www.uitgeverij-angelo.nl/).
Al snel kreeg ik reactie:
“Beste Bea,

dankjewel voor je verzoek tot publicatie. We hebben er gisteren naar gekeken en vinden het niet passen bij ons assortiment.
We wensen je veel succes met het publiceren van je blogs.

met vriendelijke groet,
Annelies Hoornik”

Er zijn overeenkomsten tussen mijn blog en de boeken van uitgeverij Angelo, vol engelen en dat soort wezens. Maar vermoedelijk is de Molentak niet zweverig genoeg en wordt te veel de 'realiteit' door mijn verhalen vervlochten, down to the earth.

Wat is de reden dat ik mijn blog schrijf?

Ik ben met de Molentak begonnen omdat het een verplicht studieonderdeel was.
Spoedig bleek het een instrument mijn eigen dromen te kanaliseren. Dat past bij de kunstmatig gegraven Molentak.
Ik droom over een vreedzame wereld; dwars tegen de stroom en dwars tegen alle heersende winden in. Een Molenaar heeft flinke tegenwind  en stromende rivieren nodig om te malen. Pas dan werkt de molen optimaal.

Sommigen willen alle poorten en alle stadsmuren van Atlantis krachtig sluiten.

Atlantis, (Medina?)*)

Tiara, een pausmuts met gesloten poorten van Atlantis

Maar een molenaar is te vergelijken met Ambrosius, de patroon heilige van de imkers

http://de.wikipedia.org/wiki/Ambrosius_von_Mailand

Eén klein zwart gaatje in de muts is voldoende om de boel binnen te verbouwen en onderhuids nieuwe structuren aan te brengen; glinsterend, rijk aan nectar.

het ene kleine gaatje in de vierkante doos (de K'aba) te Mekkah

Over de heilige Ambrosius gaat het volgende verhaal:

“Op een dag - aldus de legende - werd hij als baby in zijn wiegje buiten in de tuin van zijn vaders ambtswoning gezet. Het kind sliep met de mond open. Plotseling kwam er een zwerm bijen aangevlogen en ging over zijn hele gezicht zitten. De bijen vlogen zelfs zijn mond in en uit. Op dat moment was het kind toevertrouwd aan de zorgen van het kindermeisje. Zijn vader maakte juist een wandelingetje in de tuin samen met zijn vrouw of met zijn dochter. Het kindermeisje kwam in paniek aangehold. Toen vader in allerijl kwam kijken, verbood hij haar de bijen weg te jagen. Hij was namelijk bang dat ze het kind dan wel eens kwaad zouden kunnen doen. Tegelijk was hij als liefhebbende vader nieuwsgierig hoe dit wonder zou aflopen. Na een poosje vlogen de bijen weer weg. Ze gingen zo hoog de lucht in, dat ze met het blote oog niet meer te zien waren. De vader was verbluft en sprak: "Als dit kind in leven blijft, zal er iets heel groots uit hem groeien.
...
Zo moest vervuld worden wat geschreven staat: "Wijze woorden zijn als honingraat." Het was namelijk de zwerm bijen die ervoor gezorgd heeft, dat wij nu zulke mooie geschriften van hem bezitten, waarin zo prachtig de hemelse vreugde wordt bezongen en die de geest van de mensen weten te verheffen van het aardse naar het hemelse.”


Bron: http://www.vildaphoto.net/photo/31546

De Molenaar brengt de geest vanuit de hemel lekker terug op aarde. Om daar weer nieuwe schatten aan nectar te halen. Molenaars, moet je weten, houden van volledig rond raderwerk.

Laatst las ik in De Volkskrant woorden van Adjiedj Bakas, die trandwatcher is:

“..dit betekent dat de militaire strijd tegen IS (Islamitische Staat) op volle kracht moet doorgaan.
Tegelijk moet ideologisch de strijd worden aangegaan om te voorkomen dat islamitische jongeren zich in het Westen buitengesloten voelen en hun heil zoeken bij IS.”
(De Volkskrant, 21 februari 2015, p. 18)

Beste Bakas,
Die laatste strijd vind ik leuk.
Die staat in de Koran beschreven:

“Roep op tot de weg van uw Heer met wijsheid en schone vermaning,
en bestrijd hen met een betoog,
dat schoner is
En indien gij vergeldt,
Vergeldt dan met wat gelijk is aan dat waarmede ulieden vergolden wordt;
Maar indien gij geduldig uithoudt,
Dan is dat waarlijk beter voor de duldenden.

En houdt geduldig uit,
Maar uw dulden geschiedt niet dan door Allah.
En bedroef u niet over hen
En wees niet in benauwdheid wegens de aanslag,
Die zij beramen.

Allah is met hen die vrezen en die wel-handelenden zijn.”
(De Koran, Soera 16 vers 125 - 128 in de vertaling van prof. dr. J.H. Kramers)

En zo eindigt het hoofdstuk in de Koran dat over bijen gaat.
(Al-Nahml). 
 
Mijn wapen; het wapen van de molenaar?

De Molentak met schone, mooie verhalen en bovenal
mijn eigen??..
…creativiteit en
af en toe een stevige knipoog.

-------------------------------------

*) een kleine verwijzing naar de slag om Medina (Al-Khandaq) waar ten tijde van Mohammed ook 'n Molentak werd gegraven.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_the_Trench#mediaviewer/File:Combat_between_Ali_ibn_Abi_Talib_and_Amr_Ben_Wad_near_Medina.JPG

(Vrije) vertaling van het gesprek van Ed en Willem Bever aan de Molentak van Medina:
"Bij de cirkels van Atlantis, jij een bij..???!
"Schat, ik ben,... ik heb een poot,
vangen!" 

" Het sabelijzer is een buitengewoon essentieel onderdeel van de vang!"
De rem van een (wind)molen dus.

Je ziet, om theorie van het rondje en driehoekje in het hier en nu (het vierkantje) te plaatsen (zie blog 'toegang tot Atlantis....: http://molentak.blogspot.nl/2015/02/toegang-totatlantis.html) is voor de mens best lastig zelfs in Medina.

"Ali replied he showed me his anus
and this made me merciful to him
when Amr returned, Muáwiya said:
'you should praise Allah and your anus'. 
 Bron:  '
https://www.youtube.com/watch?v=i-eWYOYfSBs'

Niet alleen een heilig hart, maar ook een heilig kontje.
Dacht ik eindelijk dat gat te hebben gevonden...
..blijken de bevers hun eigen tactiek te hebben.

Zoals ik vanochtend bij de sluis van de molen zag. Een stevige paal lag dwars tegen het waterwerk, 


De combinatie natuur (bevers) en cultuur (molensluis) veroorzaakte een extra opstuwing van het water.


 Helemaal bewerkt door de bevers. Die in de winter maanden wat graag barst van bomen eten... 


 

..en aan twee kanten knagen,..
 
 
  
scherp aan beide kanten.

  
De Molentak

Die laatste strijd vind ik het leukst.
Vangen!
Ik hou van recyclen, niet alleen materie,
ook verhalen.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten