zaterdag 7 september 2013

Hoera, de molentak



Ik ben molenaar op een watermolen, om precies te zijn de  Schaloensmolen, midden in de schitterende kasteeltuin van Oud Valkenburg. De molen maalt graan tot veevoer en behoorde vroeger tot kasteel Schaloen.
Om water te krijgen voor de molen zodat die kan draaien, is jaren geleden, wanneer weet men niet precies, een kanaaltje gegraven om water vanuit de rivier de Geul naar de molen te krijgen. Dat is de molentak. Het is de langste molentak van Limburg en misschien wel van heel Nederland.

Gek, als molenaar weet ik heel weinig van de molentak. Natuurlijk vlak bij mijn molen in de tuin ken ik de molentak maar het hele grote stuk daarbuiten is onbekend. Kom mee, op mijn eigen ontdekkingstocht. Volg de molentak door vier seizoenen. Wat leeft er, wat sterft er, wat is de historie in het landschap? Zijn er duistere kanten?

Ik volg de opleiding tot natuurgids van het IVN. Het een jaarlang beschrijven van een stukje natuur, in dit geval de molentak, is een onderdeel van de opleiding. Ik moet nog veel leren dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten