donderdag 29 januari 2015

Bevers


“Kijk, wat zich voor onze ogen heeft afgespeeld.”
John Stijns en ik keken langs de steile oever van de Geul omlaag.

Foto: John Stijns

 
“Wat ’n beversporen.”
“Gelukkig is dat niet langs de Molentak. In mijn achtertuin wil ik geen stuwdam hebben.”
“De Geul stroomt hier te snel voor een stuwdam.” zei John.
“Bevers bouwen stuwdammen als het water minder hard stroomt.”
“Dan hebben de bevers voor wat anders de bomen omgeknaagd.” dacht ik.

Verbaasd liepen wij over de Geulzijde van het weiland van boer Janssen.

“Kijk hier.”


“En daar.”


 “Wat een werk, wat een werk hebben die bevers verricht.”
"Gelukkig komen die niet op mijn molen."



 Aan de overzijde van de rivier, de ‘andere’ kant, zagen wij pas echt wat die twee hadden aangericht. De bosgeest...

Bron 'de bosgeest' door :ward verstraeten

...die jarenlang gevangen zat....

Bron:

BAM!

...hebben de gebroeders liefdevol bevrijd.

Na het harde werken…

"M'n bloementuin is m'n wondertuin"(track 2 van het singeltje)
 
“Hoe vindt je mijn mijn waterpomptang, mijn staart?”
“Wat ’n gesleep, platvloers.”
“Tijd voor (bever)ships.”
“Smikkel, smikkel.”
“Spetter, spetter.”

En de bosgeest zelf?
Die kreeg een extra behandeling:

Bron: Willy Vandersteen

(Bron: Mühlenmärchen von Gerda Gebauer, Jugendbuchverslag Ernst Wunderlich, Leipzig 1952)

 “Knuffel.
Schoongewassen door de watergeest houdt de bosgeest geen wilde jacht meer.
Ik noem ‘hem’ vol liefde ‘Ruprecht’.”

“Heeft U een bergkangoeroe, nerts, witbuikegel of bezoargeit in uw achtertuin? 
Geen paniek: die mag U gewoon houden.”

(Bron: Dagblad De Limburger 29 januari 2015)

Omdat dit verhaal alleen over bevers gaat.

NASCHRIFT

Daags na het publiceren van deze blog startte Dagblad de Limburger een nieuw verhaal van Suske en Wiske en 'een verraderlijke bosgeest!'. 


 Hier is de 'bevrijdde' bosgeest verraderlijk, nog niet gewassen bij het rad van de watermolen. Zou de bosgeest in de Molentak en de bosgeest in de Limburger duiden op een bijzondere communicatie? 
Zijn er  'hogere' machten in het spel? 
Zo wordt de opleiding tot natuurgids heel spannend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten